1396-01-31 07:10
2179
0
38027
مکانی معنوی با زیبایی های خارق العاده؛

تصاویر/ توقع زائران امام صادق (ع) مراوه تپه از مسئولین

زائرین زیارتگاه حضرت امام صادق علیه السلام مراوه تپه از مسئولین سه درخواست دارند.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه اترک، در حدفاصل گلیداغ به قرناوه در سر دو راهی روستای کمرلی در سمت چپ جاده، راهی خاکی، سخت و پرپیچ و خم به اندازه حدود 2 کیلومتر شما را به زیارتگاه معروف به حضرت امام جعفر صادق علیه السلام راهنمایی می کند.

emamesadeg1

به گفته زائران که از شهرهای گنبد، آق قلا، کلاله و ... به این مکان زیارتی آمده اند، در اینجا مردم هم از معنویت این مکان زیارتی بهره می برند و هم زیبایی خارق العاده منطقه، آنها را مسحور خود می گرداند.

emamesadeg2

زیارتگاه امام جعفر صادق علیه السلام، این روزها مملو از خیل زائرانی است که از نقاط مختلف استان سرسبز گلستان خود را به اینجا می رسانند.

emamesadeg3

بنای زیارتگاه ، یک بنای قدیمی با دو ساختمان که یکی از ساختمانها به عنوان مسجد و ساختمان دیگر، محل خود آرامگاه منسوب به امام جعفر صادق علیه السلام می باشد.

نکته بسیار مهم در قدمت این زیارتگاه، وجود سنگهای قبری قدیمی با نوشته های فارسی است که نشان دهنده هم قدمت و هم وجود سکونتگاههای قدیمی منطقه می باشد.

emamesadeg5

emamesadeg4

مرقد سوهان فرزند خان قلی و مرقد دیگر مربوط به شاه علی است. البته سنگ قبرهای دیگر هم نوشته های آنها با کمی دقت قابل خواندن می باشد.

بیشتر مدفونینی که سنگ قبرهای آنها باقی مانده مربوط به قرن 11 هجری قمری می باشند، یعنی دوره صفویه که بر روی آن علاوه بر نوشتن نام فرد فوت شده، نام پدر او و سال وفاتش به همراه چند بیت شعر هم نوشته می شده است.

حال چه کسانی و با چه هدفی دست به چنین کاری زده اند و یا اینکه واقعا در آن زمان این کار یک رسم بوده ، خدا می داند.

در هر صورت مردم منطقه به زیارت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام می آیند ولی خوب راه رسیدن به این مکان زیارتی خیلی خراب است.

راهی خاکی و بسیار سخت که نیاز است مسئولین شهری و شهرستانی و حتی استانی فکری برای آن انجام دهند.

علاوه بر راه، این مکان نه برق دارد و نه آب، هرچند با همت مردم، چاه آبی در اطراف زیارتگاه حفر شده و شکر خدا، آب خوبی هم دارد ولی به علت نبود برق و نبود لوله کشی، مردم هم برای آشامیدن و هم برای سایر امور بسیار در مذیقه می باشند.

اهالی روستاهای اطراف با همت خودشان دست به ساخت زائرسرایی زده اند که نیاز به کمک مسئولین دارد.

emamesadeg6

emamesadeg7

دورنمایی از روستاهای پایین دست زیارتگاه شامل: قولاق کسن جدید، سایت جدید عرب لاله گون

اکثر زواری که برای زیارت آمده بودند، تنها درخواستی که داشتند این بود که مسئولین وضعیت آب و برق و راه این زیارتگاه را درست کنند تا مردم در امنیت بیشتری به این مکان بیایند.

متاسفانه به علت نبود برق و آب و نماندن نگهبان و خادم در این مکان که آثار قدیمی مانند همین سنگهای قبر قدیمی زیادی هم دارد، بارها و بارها هم زیارتگاه مورد سرقت قرار گرفته و هم اطراف زیارتگاه مورد حفاریهای غیر مجاز قرار گرفته است.

امیدواریم مسئولین اوقاف، میراث فرهنگی و خلاصه همه کسانی که می توانند کاری انجام دهند، به مشکلات این زیارتگاه برسند.

گزارش : مرادیانی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.